Coppola si pro svoji ambiciózní adaptaci Stokerova románu vybral jako hlavní hvězdu Garyho Oldmana, který měl tehdy za sebou např. úlohu baskytaristy Sex Pistols ve snímku Sid a Nancy (1986). Jeho proslulejší role (v Leonovi, Pátém elementu, Harrym Potterovi a Temném rytíři) přišly až později. Oldmanovi bylo v roce vzniku snímku 34 let, byl tedy mladší než předchozí představitelé Drákuly vzpomínaní v první části článku - Max Schreck (43), Béla Lugosi (49) i Christopher Lee (36 let v prvním drákulovském filmu, 54 v posledním). Také dva následující představitelé měli v době vzniku filmů o něco vyšší věk (Richard Roxburgh - 41 let, Luke Evans - 35 let). Z celé šestice Drákulů je Oldman se svými 174 cm zároveň nejmenší. Režisér mu věnoval rakev, prý aby se lépe vžil do role.
Gary Oldman v r. 2000. Autor: Dribbler. |
Na Coppolova Drákulu jsem se těšila velmi, ostatně zbožňuji trilogii Kmotr. Bohužel během celého filmu mě "zmáhala" výrazná stylizace a jakási "divadelnost". Třeba kostýmy jsou jistě úchvatné, jenže někdy méně je více. A takový Keanu Reeves mi jako Jonathan Harker vůbec neseděl. Proti Oldmanovi v roli hraběte ovšem nic nenamítám. Ale nejdůležitější je, že oproti starším drákulovským filmům zde došlo k výraznému posunu v pojetí Drákuly - poznáváme ho jako lidskou bytost, která se teprve vlivem osudové tragédie promění v krvelačnou bestii. I poté však, jak upozorňuje Douglas (zde), zůstává tragickou lidskou postavou, navíc Mina Harker zde není pouhou jeho obětí, ale partnerkou. Přesto má film velmi daleko k nějaké "civilnosti" a panuje v něm slušně hororová atmosféra vyplývající z nadpřirozených schopností upírů a jejich animálnosti.
5. Richard Roxburgh - Van Helsing (Van Helsing, režie Stephen Sommers, 2004)
Tahle Sommersova slátanina (přitom první Mumii mám ráda) je jedna velká tragédie a ze všech zmršených klasických postav to tu podle mého názoru nejvíc schytal právě Drákula. S klidem bych ho nazvala nejhorším Drákulou všech dob. Australanovi Roxburghovi bylo v době natáčení 42, což je řekněme optimální "drákulovský" věk, a jeho nejznámější rolí byl (a vedle Drákuly dosud je) hlavní záporák, Vévoda, v Moulin Rouge (2001). Krátce přes Van Helsingem si zahrál Sherlocka (vida, paralela s Christopherem Lee) v TV filmu Pes baskervillský a objevil se v Lize výjimečných.
Musím říct, že i Dana Morávková byla ve své roli ve Van Helsingovi méně strašlivá nežli Richard Roxburgh. Spíš než typově nevhodným obsazením to ale podle mého názoru bylo scénářem, režií a nadužívanými počítačovými triky. Však ani Hugh se v úloze Van Helsinga zrovna neblýsknul, resp. mu vůbec nesedla, i když se zjevně snažil. Každopádně Roxburgh postrádá jakékoliv upírské charisma a "má mnohem blíž k excentrickému padouchovi z bondovky (i když ti pravda nechodí zuřivě gestikuluje po zdech a neplodí miliony vajec malých upířat) než k temné a zneklidňující postavě, která by měla děsit a vyvolávat odpor" (Douglas ve svém článku). Prostě Drákula k politování.
6. Luke Evans - Drákula: Neznámá legenda (Dracula Untold, režie Gary Shore, 2014)
Evans před Drákulou stihl ztvárnit slušnou řádku většinou "kostýmních" rolí: např. Apollóna v Souboji Titánů (2010), šerifova hrdlořeza v Robinu Hoodovi (2010), Aramise ve Třech mušketýrech (2011), Dia ve Válce Bohů (2011) a Barda Lučištníka v druhém a třetím Hobitovi (2013 a 2014). Právě v duchu hobitovské trilogie se zdá kráčet i nejnovější drákulovský film - důraz je kladen na efektní digitální scenérie a bitvy, a to za cenu určité obsahové zploštělosti (soudě na základě ukázek). Pojetí Drákuly by se vskutku dalo nazvat převratným - je z něj už veskrze lidský hrdina, milující otec (!), který se stane upírem, aby ochránil svého synka. Dojemné až na půdu. Toto pojetí svým tragicko-romantickým zaměřením navazuje spíše na Coppolova Drákulu než na všechny ostatní uvedené.
Evans by měl vbrzku ztvárnit hlavní roli v remaku Vrány. Zaškatulkován tedy díky svým ostře řezaným rysům a zachmuřenému pohledu je, ovšem rozhodně ne pouze do role Drákuly tak, jako byli Max Schreck, Béla Lugosi a částečně i Christopher Lee (se kterým se Evans setkal v Hobitovi).
Seriáloví Drákulové
Drákulovské (a vůbec upírské) téma v seriálech můžeme rozdělit na období před a po "stmívací" a "upírskodeníkovské" vlně, která propukla v roce 2008. Seriály, ve kterých by byl Drákula hlavní postavou, jsou však - s vyjímkou toho nejnovějšího s Jonathanem Rhys Meyersem - u nás prakticky neznámé (např. rodinná komediální série Young Dracula z r. 2006, dále Dracula: The Series z r. 1990 a The Curse of Dracula z r. 1979). Každopádně spolu s filmovou Twilight ságou (2008-2012) a seriálem Upíří deníky (od r. 2009) se z upírů stali veskrze romantičtí idolové. Také v Pravé krvi (od r. 2008) jsou upíři do značné míry zromantizováni, přitom však nejde o počin určený primárně pro náctileté divačky.
Už ve Whedonově Buffy, přemožitelce upírů (1997-2003), resp. ve filmu, který seriálu předcházel (1992), se z vampýrů stali objekty touhy náctileté hrdinky a podobně starých divaček. Jenže, jak upřesňuje Douglas, na rozdíl od Stmívání zde "byl tento koncept součást sofistikované postmoderní hry". To můžeme krásně vidět právě na postavě Drákuly, která se objevila v 1. epizodě 5. řady (z r. 2000). Jeden z hrdinů, Buffyin tehdejší přítel-smrtelník Riley, se ptá proslulého upíra Spikea: "Co víš o Drákulovi?" A Spike na to: "Ten zmetek mi dluží jedenáct liber." Spike si dále stěžuje, že Drákula ublížil "upírstvu" víc než kterákoliv přemožitelka - tím, že každý zná jeho příběh, také každý ví, jak upíry zabít.
Jinou cestou než seriály posledních dvou dekád se vydává Drákula (2013) s charismatickým Meyersem (Tudorovci, Match Point - Hra osudu) v hlavní roli. Zčásti se zdá odkazovat na staromilsky romantické pojetí Drákuly ve filmech Coppoly a Shorea. Stejně jako u Coppolova snímku zde hrabě přijíždí do Londýna konce 19. století (v tomto případě za účelem pomsty jednomu prohnilému řádu, který z něj udělal upíra) a potkává reinkarnaci své bývalé manželky. Seriál je hodnocen jako průměrné dílo, vznikla jen jedna řada.
Závěr
Novodobější představitelé Drákuly v průměru omládli a ztratili na výšce. Zároveň jsou se svými drákulovskými rolemi mnohem méně "osudově" spjatí. A jak vystihuje Douglas (byť jeho článek - zde - vznikl ještě před posledním drákulovským filmem), "od animálního monstra přes efemérního aristokrata a dekadentní[ho] člověka připomínající[ho] zrůdu se Drákula stal plnohodnotným člověkem, postavou stejně psychologicky bohatou, jako jsou ostatní hrdinové jeho filmového světa." V případě filmu Drákula: Neznámá legenda to zřejmě platí na 100 % a bude zajímavé sledovat, jestli a kdy se tento trend opět zvrátí a vrátí se ten "pravý" Drákula, kterého pro mě představuje spíše monstrum z jiného světa à la Nosferatu Maxe Schrecka, příp. nebezpečný a animální, byť již také citově rozervaný Drákula Garyho Oldmana.
Žádné komentáře:
Okomentovat