Diváckou cenu na letošním MFF Karlovy Vary získal dokument Magický hlas rebelky, zčásti financovaný fanoušky, a to přes náš největší crowdfundingový portál HitHit. Projekt byl zaštítěn jménem uznávané dokumentaristky Olgy Sommerové. Kromě obvyklých filmových odměn (DVD, soundtrack, podepsaný plakát, poděkování v titulcích, VIP pozvánka na premiéru a setkání s tvůrci) byla nabízena také alba Marty Kubišové a Anety Langerové. Mirka Spáčilová vzniknuvšímu dokumentu vyčetla malou míru "objevnosti" (viz Mirčina recenze) a z některých recenzí na ČSFD je patrné, že vysoká hodnocení jsou spíš "za Martu", nežli za film samotný, nicméně Magický hlas rebelky lze považovat za velmi povedený projekt.
Stránky projektu Magický hlas rebelky (https://www.hithit.com/cs/project/460/magicky-hlas-rebelky) |
Velký zájem fanoušků provázel film Krásno populárního herce a komika Ondřeje Sokola. Pro svůj první režisérský počin s hvězdným hereckým obsazením nasbíral asi 200 tisíc Kč. Projekt nebyl prezentován přes žádný z crowdfundingových serverů (propagovala ho ČSFD, tvůrci navíc intenzivně komunikovali přes Facebook) a mezi nejpopulárnější odměny patřilo uvedení jména přispěvatele v titulcích (za 299 Kč), placky, trička či kalhotky. Podle Ondřeje Sokola (zde) byly finance získané crowdfundingem přilepšením ke stávajícímu dostatečnému rozpočtu (ve výši 26 milionů). Krásno (2014) kritiky nenadchlo a na ČSFD se jeho hodnocení pohybuje pod 60 %. Soudě dle reakcí na sociálních sítích však výsledek většinu fanoušků potěšil.
Jeden z přispěvatelů na dokument Magický hlas rebelky se podivoval nad tím, proč tímto způsobem shání finanční prostředky renomovaná režisérka na projekt vznikající v koprodukci s Českou televizí. Také Ondřej Sokol se podle svých slov (viz rozhovor) setkal s výtkami, že někdo tak známý shání peníze na film touto cestou. Podle něj ale může úspěch zavedených tvůrců při crowdfundingu do budoucna pomoci také méně známým žadatelům o podporu. Crowdfundingových služeb v zahraničí využívají vedle proslulých autorů (Spike Lee nebo Tom Hanks) spíše méně neznámí a začínající režiséři nebo přímo amatérští nadšenci. Avizované filmy také často bývají zaměřené na poměrně specifické skupiny diváků.
Takový je i případ právě natáčeného filmu Prach a broky, financovaného pouze přes crowdfunding. Na serveru Startovač získali tvůrci z občanského sdružení Rosenthal téměř 250 % požadované částky. Mezi odměny pro fanoušky patřila možnost zahrát si ve filmu jako komparz nebo zaslání rekvizit použitých při natáčení. Sdružení pořádá historické akce či LARPy, v minulosti již jeho členové natočili několik krátkých filmů. Chystaný snímek má být "loupežnickou mozaikou" (s ambicí nabídnout netradiční pohled na známé postavy loupežníků), protkanou akčními scénami a černým humorem. Je nasnadě, že tento projekt (zvláště oproti dvěma výše zmíněným) podporovali v první řadě příbuzní, kamarádi a známí Rosenthalců - vybraná vysoká suma ale svědčí o tom, že si našel také nemálo "cizích" příznivců (např. Kines prý získal od rodiny, přátel a investorů spjatých z filmovým průmyslem asi tři čtvrtiny celkové částky, zbytek pak od uživatelů, kteří se o projektu dozvěděli z jeho webových stránek).
Prezentace projektu Prach a broky na Startovači (https://www.startovac.cz/projekty/prach-a-broky/) |
Když jsem začínala psát tento článek, netušila jsem, že už uspělo takové množství projektů - byť šlo spíše o menší a/nebo specifické záležitosti. Na Startovači se mezi úspěšné projekty řadí amatérský film Star Trek: Skryté hry, dokument o FK Dukla Praha (ve videu k projektu vystupuje Ondřej Vetchý) nebo krátké sci-fi Snapshot. Na HitHitu se jedná např. o portrét Filipa Topola Takovej barevnej vocas letící komety, na který se vybralo přes 470 tisíc Kč, dokument o Olze Havlové a film o mobilizaci 1938. Finance přes crowdfunding získaly různé filmové festivaly, fanoušci přes HitHit také pomohli filmovému magazínu Cinepur. Perličkou je pak dokončený projekt Zachraňte herečky z filmu Bella Mia!.
Projekt na záchranu filmového stáda před porážkou (https://www.hithit.com/cs/project/315/zachrante-herecky-z-filmu-bella-mia) |
Dostatek financí od fanoušků se naopak nepodařilo vybrat na crazy komedii Vidět a zemřít Marka Dobeše, režiséra filmů Byl jsem mladistvím intelektuálem (1998) nebo Choking Hazard (2004). Ten se pokoušel crowdfundingem získat 300 tisíc Kč, tj. 10 % částky nezbytné k natočení filmu. Neuspěl také dlouhá léta plánovaný snímek o Miladě Horákové, který propagoval producent David Mrnka. Pro titulní roli v Miladě Mrnka neúspěšně oslovil postupně Kate Winslet, Maggie Gyllenhaal a Veru Farmigu (více zde). K vysoké cílové částce milionu korun projektu nepomohla ani výzva Kláry Issové ve vystaveném videu.
Přes crowdfunding to rovněž marně zkoušel ne zrovna dojem "koukatelné" kvality vzbuzující projekt Gaston, "velkolepý příběh o hledání identity a autenticity odehrávající se ve světě lachtanů" v režii dokumentaristy Martina Duška. V současnosti se o přízeň fanoušků uchází např. bakalářský film studentky FAMU s názvem Až zapadne slunce, akční sci-fi Trhlina, které soudě dle námětu a videa s módně "trhanou" kamerou míří na diváky z řad osmáků a deváťáků, nebo krátký animovaný film Nina, který již překročil cílovou částku.
Nad úspěchem některých projektů lze žasnout, což ostatně ke crowdfundingu patří. Za pozitivum můžeme považovat mj. fakt, že lidé zvyklí si filmy stahovat a do kina chodit několikrát za rok na největší hity, jsou ochotni podporovat filmové projekty a "předplácet" si DVD s obvykle anti-mainstreamovými filmy. Úspěšné crowdfundingové snímky mohou každopádně počítat s nadšenou podporou přispěvatelů. Magický hlas rebelky by na finance (na HitHitu tvůrci požadovali 200 000 Kč a získali jen o málo víc) a ocenění v Karlových Varech s velkou pravděpodobností dosáhl i bez ní. Jiné filmy jsou na ní však existenčně závislé a se zapálenými fanoušky je pojí silné pouto.
Budoucnost ukáže, zda se crowdfunding stane v ČR pro filmaře nosnou alternativou jiných zdrojů, a jakým způsobem budou čistě fanouškovské filmy přijímány běžným divákem. M. Šrajer je skeptický vůči schopnosti crowdfundingových filmových projektů změnit samotný systém vzniku a distribuce filmů. Co platí pro Hollywood, nicméně nemusí platit v českém filmovém rybníčku. Díky crowdfundingu se každopádně točí nezanedbatelné množství snímků, které by jinak nejspíš nespatřily světlo světa, a vzniká specifická produkce propojená od počátku s diváky.
Žádné komentáře:
Okomentovat