Hlavně parfémoví nadšenci si povšimnou flakonků, které se tu a tam objeví v nějaké filmové scéně. Např. při sledování Hádej, kdo přijde na večeři (1967) mě tak v koupelně postavy, kterou hrála Katharine Hepburn, zaujal retro (v tehdejší době ovšem zcela aktuální) flakon vůně Miss Dior. Na některé další filmy, ve kterých se objevily parfémy, upozorňuje Ada známá z Módního pekla v tomto článku. Jak vidno, Audrey sice zbožňovala Givenchyho, ale ve Snídani u Tiffanyho má její postava na nočním stolku hromadu parfémů jiných značek, např. Guerlain.
Flakonek Miss Dior zřejmě z 60. let po mojí babičce (dochovaný bohužel bez víčka). Stejný se objevil ve filmu Hádej, kdo přijde na večeři. |
V roce 1981 byla do kin uvedena komedie Johna Waterse Polyester s autorovou oblíbenou Divine (Růžoví plameňáci, Lak na vlasy) v hlavní roli. Waters se inspiroval projektem Smell-O-Vision doprovázejícím snímek Scent of Mystery (1960, v hlavní roli s Elizabeth Taylor, článek o filmu je zde), při jehož promítání byly do kinosálu v určených chvílích vypouštěny rozličné vůně, a svůj projekt nazval Odorama. Divák, který si koupil vstupenku na film Polyester, dostal čichovou kartičku s deseti vůněmi/pachy k setření (technologie "scratch-and-sniff stickers" tehdy byla poměrně žhavou novinkou). Když se pak při promítání na plátně objevilo číslo, divák střel příslušné políčko a přivoněl. Ucítil vůni růží, osvěžovače vzduchu nebo pizzy, či naopak odér špinavých bot, lepidla i exkrementů. Film šel do kin se sloganem "It'll blow your nose!". I bez čichového zážitku však Watersova komedie zůstává slušně hodnoceným dílkem. Čichové kartičky se rozhodli využít tvůrci filmů pro děti Lumpíci v divočině (2003) a Spy Kids 4D: Stroj času (2011).
Filmy zaměřené na osobnosti slavných tvůrců vůní a současně módních návrhářů (Coco Chanel, Yves Saint Laurent) většinou zcela opomíjejí parfémy a soustředí se na módu (a ještě více na životní peripetie a milostné avantýry hlavních aktérů). Patrně nejdokonalejší spojení světů vůní a filmu tak představuje adaptace románu Patricka Süskinda Parfém: příběh vraha (2006). Pachy a vůně, které divák vnímá skrze prapodivného hlavního protagonistu, jsou zde téměř fyzicky cítit. Návrhář Thierry Mugler, autor proslulých parfémů Angel a Alien, navíc k filmu vytvořil exkluzivní set patnácti vůní nesoucích mj. názvy Boutique Baldini, Paris 1738 a Virgin Number 1.
Kromě hlavního "hrdiny" Parfému se značně vyvinutým čichem vyznačuje postava doktora Hannibala Lectera. V Mlčení jehňátek se Hannibal touto schopností Clarice Starlingové pochlubí tím způsobem, že odhalí, který krém a parfém obvykle používá: "You use Evian skin cream, and sometimes you wear L'Air du Temps, but not today." L'Air du Temps je skutečný parfém značky Nina Ricci, uvedený na trh roku 1948. Ve filmu Hannibal si pak hlavní protagonista nechá na zakázku vyrobit parfém, kterým ovoní dopis poslaný agentce Starlingové - právě na základě této stopy je ve spolupráci se znalci vůní odhalena lokalita, kde se Hannibal skrývá. Mimochodem, doporučuji diskusi s názvem Fragrances that Killers from movies might wear.
Ada ve výše zmíněném článku poukazuje také na fiktivní parfém nazvaný Voltaire #6, který se objevil ve filmu Darjeeling s ručením omezeným. Zajímavé je, že v jiném filmu režiséra Wese Andersona, loňském Grandhotelu Budapešť, hrál docela podstatnou úlohu parfém L'Air de Panache, který byl ovšem ku příležitosti uvedení snímku do kin skutečně v limitované edici vyroben (stojí za ním uznávaný parfumér Mark Buxton).
"Parfémový průmysl" se světem filmu inspiruje a často také "spojenectvím" s ním vydělává. Existuje tak parfém Cinema pod značkou Yves Saint Laurent, jiný parfém méně proslulé kanadské značky byl pojmenován Film Noir a vůní s Hollywoodem v názvu existuje celá řada, např. Very Hollywood Michaela Korse nebo Hollywood Star Freda Haymana.
Kdo by si chtěl vytvořit kompletní sbírku vůní spojených s konkrétními filmovými tituly, musel by mít zlatou kreditní kartu - téměř nesehnatelná sada Thierryho Muglera k filmu Parfém: příběh vraha se občas objeví na internetu za ceny v přepočtu se pohybující kolem 20 000 Kč. Najdou se ale i rozšířenější filmové parfémy za "lidovější" ceny. Jako doprovod k bondovkám vznikly vůně Bond. James Bond Le Parfum (1997), avoňácká Bond Girl 007 (2008) a nejnověji James Bond 007 Eon Productions plus jejich varianty.
Dále například byl spolu s filmem Edith Piaf (2007, v originále La Môme) na trh uveden parfém La Môme Pierre Balmain. Fanynky Twilight ságy si tři roky po prvním filmu mohly koupit vůni Immortal Twilight (trochu se divím, že těchto vůní nebyla vyprodukována celá řada, jedna ke každému dílu). Parfémy pojmenované po filmových titulech ale vznikají i se zpožděním desítek let od uvedení snímků do kin - např. parfumér Christopher Brosius tak svoji vůni Mr Hulot's Holiday z roku 2004 pojmenoval po své oblíbené francouzské komedii Prázdniny pana Hulota (1953). Hitchcockův film Pověstný muž (Notorious, 1946) byl zase inspirací pro parfém Notorious (2008) značky Ralph Laurent.
AKTUALIZACE: Minimálně jeden český (resp. československý) film byl "přetaven" v parfém - výše zmíněný parfumér Mark Buxton představil v Miláně na výstavě Esxence 2015 po promítání Sedmikrásek Věry Chytilové svůj nový výtvor s názvem Daisies. Už dříve se nechal inspirovat Gondryho snímkem Pěna dní a vytvořil vůni Mood Indigo. Obě vůně jsou součástí projektu Le Cinéma Olfactif berlínského "parfumářského domu" Folie À Plusieurs. DALŠÍ AKTUALIZACE: Do řady vůní projektu Le Cinéma Olfactif dále přibyly parfémy nazvané Blow-Up (podle Antonioniho Zvětšeniny), La Haine (Nenávist, režie Matthieu Kassowitz), The Virgin Suicides (Smrt panen, r. Sofie Coppola) a Love Exposure (Pod vlivem lásky, r. Šion Sono).
Úsměvné je, že existuje i parfém odkazující k nechvalně proslulému televiznímu filmu Žralokonádo (2013) - jmenuje se Shark by Tara (Tara Reid hrála ve Žralokonádu hlavní ženskou hrdinku) a je zároveň jednou z oněch "celebrity fragrances". Z hereček se stala nejznámější tváří vlastní řady vůní Elizabeth Taylor. Ta má na kontě celkem 13 parfémů, první pod názvem White Diamonds se prodává od roku 1991. Na Fragrantice stojí, že právě úspěch tohoto parfému motivoval mnohé další celebrity k vydávání vlastních vůní. Věnují se mu ale mnohem více zpěvačky než herečky. A samozřejmě obecně více slavné ženy než muži. Jednou z výjimek je Omar Sharif, pod jehož jménem vznikla během 90. let šestice vůní, jak dámských, tak pánských (viz zde); dokonce ještě delší dobu, konkrétně od roku 1979, pak pod svým jménem vydává parfémy Alain Delon (viz zde) - část z nich názvem upomíná na slavný film Samuraj (1967), kde Delon hrál hlavní roli.
V roce skončila 2012 relativně velkým neúspěchem reklamní kampaň na Chanel No. 5, ve které vystupoval Brad Pitt. Lépe v minulosti dopadlo např. spojení tohoto parfému s tvářemi Nicole Kidman, filmové Coco Chanel Audrey Tautou nebo Catherine Deneuve. Mimochodem, poslední reklamu na Chanel No. 5 s Gisele Bündchen natáčel známý australský filmový režisér Baz Luhrman. Dobrý tah se Chanelu povedl také s mnohem mladší vůní nazvanou Coco Mademoiselle (2001), jejíž tváří je Keira Knightley. V reklamách na moderní verzi klasické Miss Dior zase vystupuje Natalie Portman.
Ikona světa parfémů je už desítky let propagována hereckými ikonami. Od arz (The photo was taken in Vilnius, Lithuania) [Public domain], prostřednictvím Wikimedia Commons |
Filmový svět se loni se světem vůní pěkně propojil ve spotu propagujícím vůni Love Story od Chloe - hraje v něm Cleménce Poésy, natáčela ho "Shoshanna" Mélanie Laurent a hudbu má na svědomí Vanessa Paradis. Natáčení reklamních spotů na parfémy slavných značek se tedy stává lákadlem i pro filmové režiséry a režisérky (ano, uniklo mi, že Mélanie v posledních letech kromě hraní stihla režírovat dva celovečerní filmy). Ještě by to chtělo natočit aspoň jeden film zaměřený na život a dílo nějakého slavného parfuméra - a pak budu spokojená. Nebo možná kdybych ještě nějak získala L'Air de Panache a Muglerův set k filmu Parfém: Příběh vraha. Aspoň jednu lahvičku...
Krásný článek, potěšil mne!
OdpovědětVymazatAle myslím, že ve výčtu zásadně chybí projekt Odorama - Polyester od Johna Waterse z roku 1981 a nové projekty Briana Pery a Andyho Tauera, kdy jsou parfémy vytvořený přímo jako charakteristika hlavní hrdinky: http://parfumerka.wordpress.com/2012/09/30/andy-tauer-tableau-de-parfums-miriam/
Nevím, zda jste se účastnila v Miláně Sedmikrásek (já ano), možná jsme se tam potkaly? Tady malá zmínka: http://parfumerka.wordpress.com/2015/04/06/%E2%80%A2-esxence-milano-2015-highlights-by-romana/
Nabízím vám, Jitko, jako milovnici filmů a vůní, vzorky La Móme, Sedmikrásek (Daisies) a L´Air Panache bych vám ráda pomohla sehnat, myslím, že to není nemožné. Pokud budete mít zájem, kontakt na mne je na blogu.
Hezký den,
Romana
Dobrý den,
OdpovědětVymazatděkuji za komentář, zajímavosti a lákavou nabídku! Doplním do článku informace o projektu Odorama. V Miláně jsem bohužel nebyla, o Sedmikráskách jsem se dozvěděla zprostředkovaně.
Kinematografii a parfémům zdar,
Jitka
Výborný článek!
OdpovědětVymazatNedávno jsem se po delší době podívala na českou (resp. československou) detektivku Alibi na vodě (1965). Prostředí filmařů, manekýnek, trocha té západní "zhýralosti" a pozlátka, značkový alkohol, luxusní bydlení v prvorepublikové vile... a samozřejmě parfém! Je tam jedna kouzelná scéna (pro milovníky parfémů působící zástavu dechu), a to když režisér Konrád obdarovává manekýnku Zuzanu parfémem Chant d´Arôme (nádherný flakón, úžasná vůně, z roku 1962). Zajímalo, kdo ji tenkrát přinesl na plac. Tady jen malý zrnitý náhled scény:
https://instagram.com/p/0kZjyTAg_b/
Jinak moc pěkné stránky, zabývající se výskytem parfémů (a různých zkrášlujících prostředků) na plátně a obrazovce, jsou Born Unicorn:
https://borntobeunicorn.wordpress.com/category/perfumes-in-movies/
Mějte se hezky,
Monika
Děkuji za pochvalu a doplnění. Guerlain bych ve filmu Alibi na vodě nečekala :) a Born Unicorn vypadá jako pěkná "databáze" parfémů ve filmech, určitě ji ještě využiji.
OdpovědětVymazatZdraví Vás
Jitka