neděle 7. září 2014

Recenze - Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil (Sin City: A Dame to Kill for)

Nové Sin City se stejně jako původní Sin City: Město hříchu (2005) skládá ze tří hlavních povídek, z nichž ta první dala novému snímku podnázev; další dvě se jmenují The Long Bad Night a The Big Fat Loss. Některé dějové linky dopsal autor komiksové předlohy a spolurežisér Frank Miller přímo pro film. Byla natočena také 3D verze, zde hodnotím klasický formát.

V řízném, snad jen trochu zmatečně sestříhaném úvodu vtrhne na scénu starý známý Marv (Mickey Rourke) a divák rychle zjišťuje, že svět Sin City se nezměnil. To je na jednu stranu ta nejlepší zpráva, na stranu druhou už samozřejmě nefunguje ono nadšení, které vyvolával první film. Autoři s pokračováním také otáleli příliš dlouho, konkrétně devět let. Druhý snímek by pravděpodobně ani několik málo roků po prvním nezískal tak dobrá hodnocení jako jednička, alespoň ale podle mého názoru mohl v kinech vydělat víc.

Z fotogalerie na http://sincity-2.com/ - režiséři s Marvem (Mickey Rourke) na place před zeleným plátnem.

Hereckému obsazení dominují kromě Rourkea a Jessiky Alby (Nancy Callahan) především nováčci Eva Green (Ava Lord) a Josh Brolin (Dwight). Role Avy Lord byla před lety přisuzována Angelině Jolie (a kromě ní postupně též řádce dalších hereček). Eva se pro role osudových žen hodí jako málokdo, takže si není třeba na tuhle změnu plánu stěžovat. Brolin jistě nepostrádá charisma - jenže na Clivea Owena z jedničky prostě nemá (v tomto případě byla ovšem výměna herce nutná, protože povídka Ženská, pro kterou bych vraždil se odehrává paradoxně ještě před Velkou tučnou zabijačkou zařazenou do prvního Sin City, kde už má Dwight po operaci nový obličej).

Dalším nováčkem je Joseph Gordon-Levitt (Johnny), jehož postava rozehraje (doslova i přeneseně) partii s obávaným senátorem Roarkem. Gordon-Levitt to má těžké, protože mu přece jen lépe sednou role usměvavých sympaťáků, příp. posmutnělých looserů. Jeho postava prý byla napsána pro Johnnyho Deppa. Navíc má povídka The Long Bad Night asi nejproblematičtější výstavbu a ze všech tří nejvolněji navazuje na původní Sin City. Nicméně pointa je podobně silná jako u povídky první a třetí - a navíc se zde odehraje zapamatováníhodná černohumorná scénka u doktora. Mezi další herce, kteří přibyli do světa Sin City, patří Ray Liotta a Juno Temple.

Vrátila se Rosario Dawson (Gail), Jamie King (Goldie/Wendy), Powers Boothe (senátor Roark) a v neposlední řadě Bruce Willis jako John Hartigan - v asi nejstatičtější roli své kariéry. Spíš jde o jakési větší cameo. Menší čestné role si pak střihli páni režiséři (jsou vidět v televizi, kterou sleduje Nancy) a Lady Gaga (servírka). Během dlouhého čekání na dvojku zemřeli dva herci z jedničky, kteří tehdy ztvárnili méně rozsáhlé role - Michael Clarke Duncan (Manute) a Brittany Murphy (Shelly). Shelly se v novém filmu už neobjevuje, zatímco Manute (nově s tváří Dennise Haysberta) dostal více prostoru a dozvíme se, jakým "atraktivním" způsobem přišel ke svému blyštivému oku. V roli němé a smrtící Miho vystřídala v době natáčení těhotnou Devon Aoki typově podobná Jamie Chung.

Vizuální podoba je snad ještě vymazlenější, zloduši a "hrdinové" pořád stejně drsní a ženské ztracené a/nebo smrtelně nebezpečné. Možná hudba už není tak poutavá jako v jedničce - hlavně mě zamrzelo, že při závěrečných titulcích nezazněla skladba Babes od Icky Blossoms, která působivě podbarvila trailer z Comic-Conu (zde ke zhlédnutí). Také mi přišlo, že film místy otáčí stránkami komiksové předlohy trochu moc spěšně (ne ovšem při kochání se tělem Evy Green), resp. že více klade důraz na ohromující vizuál a rychle se střídající scény a zapomíná na postavy a příběh. Celkově je ale Sin City 2 dost dobrý film, který do značné míry splnil má vysoká očekávání.

Verdikt: 75 %

Filmový koláč - Sin City: Ženská, pro kterou bych vraždil