pondělí 8. června 2015

Recenze - Šílený Max: Zběsilá cesta (Mad Max: Fury Road)

Kdo by byl v roce 1979 řekl, že se z laciného australského bijáku jménem Šílený Max stane fenomén, jehož pokračování budou oslavovat i kritici? A kdo by byl prorokoval, že čtyřka natočená 30 let po haněné trojce bude takový nářez? Na úvod musím přiznat, že jsem ani jednoho z "klasických" Maxů neviděla. A že nemusím akčňáky, kde se divoce pronásledují hustokrutopřísňáci na řvoucích dopravních prostředcích a výbuch střídá výbuch. Přes to všechno mě nový Max lákal - ukázkami, recenzemi, obsazením a vůbec storkou o sedmdesátiletém režisérovi a scénáristovi, který se oklikou přes práci na snímcích jako Čarodějky z Eastwicku, Babe - galantní prasátko a Happy Feet vrátil ke své postapokalyptické sérii.

Od Shevman (https://fanart.tv/movie/76341/mad-max-fury-road/) [Public domain], prostřednictvím Wikimedia Commons

Miluju řízné úvody. Pro začátek si Max s pohledem upřeným na pustý obzor stručně zavzpomíná, sní dvouhlavou ještěrku a naskočí do svého auťáku, aby marně prchal před lovci lidí a přitom si zahalucinoval. Lovci ho odvlečou do Citadely skrývající zásoby vody (nazývané Aqua Cola) a další poklady, které má pod palcem obávaný a fanaticky uctívaný Immortan (Nadsmrťas) Joe. Zatímco z Maxe se stává dárce krve (blood bag, v překladu poeticky "transfúzák"), na cestu z Citadely se s várkou cenného benzínu vydává "imperátorka" Furiosa. Ta s sebou ovšem tajně odváží Joeův vzácný majetek, skupinu půvabných a povětšinou oplodněných dívek z jeho harému. Furiosa uhýbá z plánované cesty, Joeovi to dojde a začíná pronásledování. Příjemce Maxovy krve, "war boy" jménem Nux, se chce za každou cenu zúčastnit, takže hlavního hrdinu přikurtuje k autu a začíná zběsilá jízda z bodu A do bodu B (a - POZOR, SPOILER - nakonec zas do bodu A).

Joea hraje Hugh Keyas-Byrne, který v prvním Maxovi ztvárnil postavu s všeříkající přezdívkou Toecutter (Prstořez). Herec se tentokrát pyšní kostýmem, jehož cosplay bych moc chtěla vidět za bílého dne na ulici. Jeho hlasový projev je rovněž nezapomenutelný. I další postavy se dají označit jako ikonické. Toma Hardyho sice nemohu srovnávat s předchozím Maxem Mela Gibsona, s náročnou úlohou se ale vyrovnal jistě přinejmenším obstojně. A Furiosa v podání Charlize Theron? Ta je prostě úchvatná (zřejmě jí bude věnováno jedno z pokračování). Rolí Nuxe se Nicholas Hoult (po Beastovi v X-Men 4) definitivně vymaňuje ze stínu své dětské role v komedii Jak na věc. "Modelky" (např. skutečná modelka Rosie Huntington-Whiteley) taky nejsou špatné (volám po cosplayi s pásem cudnosti!). A týpek s plamenometnou kytarou už je legenda.

Millerovi se povedlo stvořit nekompromisní filmovou podívanou, ve které většinu stopáže vše funguje na 110 %. Jako trochu problematické vnímám intermezzo mezi dvěma honičkami (SPOILER - pasáž, kdy Furiosa a spol. dorazí do domnělého cíle - KONEC SPOILERU) a jakousi romanci mezi Nuxem a rudovláskou. V prvním případě škodí zvolnění tempa a příliš mnoho slov. Vlastně bych vypustila většinu dialogů (byť nebyly nijak rozvláčné) a nechala bych jen pár úderných hlášek (např. Nuxovy výkřiky What a lovely day! a Witness me!). O nadupaný soundtrack se postaral Nizozemec, který si říká Junkie XL, autor hudby mj. k 300: Vzestup říše; ve filmu zazní také kousek chóru Dies Irae z Verdiho Requiem.

George Miller na loňském Comic Conu v San Diegu. Gage Skidmore [CC BY-SA 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], prostřednictvím Wikimedia Commons

Těžko říct, jak dopadnou další pokračování (příští má pracovní název Mad Max: The Wasteland). Zběsilou cestu každopádně mohu doporučit všem filmovým nadšencům. Miller shrábnul obří rozpočet a naplnil svou vpravdě šílenou vizi, což mohlo pro diváka znamenat pěkný průšvih (jako v případě Godardova "filmu" Sbohem jazyku nebo Michalkových dvou pokračování Unaveni sluncem). Tohle je ale prostě čirá filmová radost - i když ne úplně pro každého.

Hodnotím 2D formát (mimochodem, vydání na Blu-ray by mělo obsahovat i černobílou verzi a "němý" sestřih). Loňský Vlk z Wall Street, též dosti nečekaný "nářez" od sedmdesátníka Scorseseho, mě nadchnul ještě drobet víc. Dnešní mladí režiséři by se každopádně od nynějška měli vždy před spaním pomodlit: "Bože, dej, ať mám v sedmdesáti formu jako Eastwood, Scorsese a Miller!"

Verdikt: 90 %

Filmový koláč - Šílený Max: Zběsilá cesta