Filmthusiastic - blog pro filmové nadšence

sobota 2. ledna 2016

Recenze - Star Wars: Síla se probouzí (Star Wars: The Force Awakens)

Nových Star Wars se asi musel bát každý, ostatně vypořádat se s takovou látkou se ctí nemůže být snadné. Abramsův Star Trek mi připadal příliš zběsile akční, příliš naleštěný a se seriály mající pramálo společného, jakkoli se mi na něj koukalo docela dobře. Už podle ukázek a prvních ohlasů začalo být k mé úlevě zřejmé, že v nových Star Wars Abrams naopak velmi ctí ducha původní trilogie a přivádí k životu i řádku nových, velmi sympaticky / krásně záporácky vyhlížejících postav (mezi postavy samozřejmě počítám i robota BB-8).

Od User:Wiki Erudito [Public domain], prostřednictvím Wikimedia Commons

Charaktery tří hlavních nových tváří, nejprve skrytých pod maskami, jsou představeny velmi šikovně. (v tomto odstavci následují MÍRNÉ SPOILERY) První z nich, stormtrooper Finn (John Boyega), přichází na scénu během akce na planetě Jakku, kde starší z místní vesnice (Max von Sydow) předává mapu k útočišti jisté staré známé postavy pilotovi Odboje (Oscar Isaac), vlastníkovi robota BB-8. Útoku majícímu za cíl mapu získat velí druhý "nováček", Kylo Ren (Adam Driver), jdoucí ve stopách Darth Vadera. Finna později svede osud (Síla?) dohromady s BB-8 a především se třetí novou hrdinkou Rey (Daisy Ridley), která se na Jakku živí sběrem užitečné techniky ze ztroskotaných letounů. A tato trojice, jež se ocitne na černé listině zlovolného Prvního řádu, se na útěku setkává s legendárním Hanem Solem...

Vidět znovu Hana, Žvejka, Leiu, C-3PO a R2-D2 je čirá fanouškovská radost. I Rey a Finn se tak trochu chovají jako fandové, z Hana Sola jsou totiž taky odvaření a ze své první úspěšné "akce ve vzduchu" mají skoro stejnou radost, jakou by měl skalní fanoušek Star Wars, kdyby si zalétal s Millennium Falconem či X-Wingem, dostal pravý světelný meč atp. Nostalgie tedy funguje, jak je to ale s originalitou nového filmu?

Tvůrci důsledně využili resp. recyklovali to, co už dříve fungovalo (typy postav, vztahy, motivy), a potlačili to, co nefungovalo (nenajdeme tu - jaká úleva! - žádného druhého Jar Jar Binkse, slaboduchou romanci ani všeobklopující ohavné "digitálno" série z let 1999-2005). Je pravda, že nic opravdu nového Síla se probouzí nepřináší - tedy aspoň co se týče zápletky, která je variací na to, co už se odehrálo ve staré trilogii (SPOILER Han Solo také vtipně okomentuje "planetu smrti", když ji porovná s Hvězdou smrti, která byla vlastně jen menší KONEC SPOILERU). Podle mého názoru je podstatné, že je tahle variace funkční. Ovšem ještě podstatnější bude, jak na ni navážou další filmy pod taktovkou jiných režisérů, kteří už budou muset vykázat více originality. Rozehrané to ale mají dobře (byť SPOILER zničení celé významné soustavy planet je diskutabilní KONEC SPOILERU) a budou disponovat životaschopnými postavami. Rey a Finn si v sobě sice nesou něco z různých dřívějších charakterů, zároveň jsou však dosti svébytní. Podobně Kylo Ren není zaměnitelný s Darth Vaderem.

BB-8. „SWCA - From Droid Builder's Club Room (17176926866)“ od William Tung from USA – SWCA - From Droid Builder's Club Room [26]. Licencováno pod CC BY-SA 2.0 via Wikimedia Commons.

Už teď je víceméně jasné, že Finn bude v příštích dvou filmech ještě víc hláškovat a v podstatě se stane novým Hanem Solem série, zatímco tahounku Rey SPOILER čeká výcvik pod vedením toho nejpovolanějšího a samozřejmě další střet s Kylo Renem KONEC SPOILERU. A než uplynou ty dlouhé dva roky do premiéry Epizody VIII (dva roky!), jistě se rozvine spousta teorií ohledně příbuzenských vztahů některých postav. "Feminismus" podle mě Star Wars neškodí, mírné obavy ve mně vzbuzuje prozatím jen lehce načrtnutý upgrade pojetí Síly, které by se v budoucích filmech případně mohlo zvrhnout. Musíme věřit, že série zůstane v dobrých rukou.

Jasně, celé je to Disneyho obří továrna na peníze a kalkul atd., ale nikdo mi nevymluví, že je tento "produkt" ve srovnání s většinou současné produkce duchaplný a skutečně "filmový". Před projekcí běžely ukázky na čtyři nadcházející komiksové blockbustery a alespoň dle trailerů soudě touhle "přidanou" hodnotou (která by podle mě tedy měla být samozřejmostí) disponuje nanejvýš jeden z nich (navíc byly všechny zaměnitelné). Star Wars: Síla se probouzí je bezesporu moderním blockbusterem, ale přeci jen si drží "starwarsovskou" tvář. Jsem ráda, že můžu poprvé v životě naplno prožívat Star Wars mánii, a to bez zklamání, jaké zažívali fanoušci v roce 1999 v případě Skryté hrozby.

Verdikt: 90 %

Filmový koláč - Star Wars: Síla se probouzí