Filmthusiastic - blog pro filmové nadšence

středa 17. února 2016

Recenze - Deadpool

Ryana Reynoldse jsem viděla v jediném filmu - v tom ještě relativně lepším ze dvou, kde ztvárnil komiksové hrdiny, tedy v X-Men Origins: Wolverine (2009). A koho že tam hrál? Žoldáka jménem Wade Wilson, kterého "ti zlí" transformují do podivné verze Deadpoola se zašitými ústy, čili připraveného o možnost hláškovat. Na onu horší komiksovou adaptaci, tedy Green Lantern (2011), Reynolds, resp. Deadpool ve svém novém filmu naráží a dělal si z ní srandu i během kampaně k Deadpoolovi. Nutno dodat, že kampaň byla originální, vtipná a dokázala vyvolat nadšení i v těch potenciálních divácích, kteří Deadpoola neznali. Fanoušci skutečně v hojném počtu vyrazili do kin (film vydělal za premiérový prodloužený víkend v USA bombastických 150 milionů dolarů), kde zjistili, že po dlouhých letech příprav vznikl do značné míry nekompromisní film, jaký si Deadpool zasloužil (sice s poměrně malým rozpočtem pod 60 milionů dolarů, ale zato "erkový").

Ryan Reynolds mluví o Deadpoolovi na loňském Comic Conu v San Diegu. Od Gage Skidmore from Peoria, AZ, United States of America (Ryan Reynolds) [CC BY-SA 2.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], prostřednictvím Wikimedia Commons

Hlavního "hrdinu" poznáváme ve chvíli, kdy už je Deadpoolem a jde po krku svému tvůrci, lotrovi Ajaxovi/Francisovi (Ed Skrein známý ze Hry o trůny a nového, nepovedeného Kurýra). Zpětně se pak dozvídáme, jak Wade Wilson žil dřív, jak potkal svou lásku, prostitutku Vanessu (Morena Baccarin, která dosud hrála spíš v různých televizních seriálech, například já ji viděla v Hvězdné bráně jako dceru Valy Mal Doran), a jak se to pak celé pokazilo. Wadeovi totiž byla diagnostikována rakovina s mizivou nadějí na vyléčení. Zoufalý Wade se rozhodne přijmout tajemnou nabídku na odstranění rakoviny a dokonce vylepšení svého těla, což se skutečně podaří, ovšem za cenu ne zrovna lichotivého vzhledu kůže. K Vanesse se Wade stydí vrátit, nicméně jelikož byl v minulosti členem speciálních jednotek a teď navíc získal superschopnost rychlého hojení, nakonec obléká rudočerný kostým a vyráží do akce...

Deadpool jako postava je neodolatelný. Vlastními slovy "super, ale rozhodně ne hrdina" chrlí jednu hlášku za druhou, stejně jako v komiksu se obrací na diváka, často vysloví to, nač divák zrovna myslí (kupříkladu že studio zřejmě nemělo peníze na víc X-Menů), a navíc dělá narážky na skutečné herce (mj. na Jackmana a ano, i na Reynoldse). V podstatě vše funguje na jedničku. Úvodní titulková scéna nemá chybu, romantika je silně okořeněná humorem a tudíž snesitelná, potěší i bláznivé cameo a potitulkový bonus. Vedlejší postavy (Wadeův rovněž hláškující kámoš a jeho svérázná spolubydlící) tedy působí podstatně živěji než lotři a superhrdinové, nicméně právě plochost obou X-Menů, mravokárce Colossuse a pubertální Negasonic Teenage Warhead, je vtipně tematizována a jejich přítomnost tak baví. Hudbu Nizozemce Junkie XL (Šílený Max: Zběsilá cesta nebo 300: Vzestup říše) jsem při prvním zhlédnutí nějak nestíhala docenit, spíš mě zaujaly ironicky využité starší skladby. I když schéma zrodu "hrdiny" a následné záchrany krásky v nouzi je ohrané, podařila se tvůrcům v čele s víceméně neznámým režisérem skutečně "jiná" a hlavně kvalitní komiksová adaptace. Doufejme, že se touto cestou vydají další. Deadpool ve mně vyvolal větší nadšení nežli Star Wars: Síla se probouzí i Šílený Max: Zběsilá cesta a už se začínám těšit na dvojku.

Verdikt: 95 %

Filmový koláč - Deadpool