Filmthusiastic - blog pro filmové nadšence

neděle 4. října 2015

Recenze - Marťan (The Martian)

Uplynulá pětiletka se pro sedmasedmdesátiletého Ridleyho Scotta nesla ve znamení slabších snímků (Robin Hood, Prometheus, Konzultant, EXODUS: Bohové a králové). Jeho novinka, dalo by se říci "stará dobrá" sci-fi, je tudíž svým způsobem triumfem. Ridley tentokrát vsadil na scénář podle úspěšné knižní předlohy Andyho Weira, zveřejněné v roce 2011 (u nás už také vyšla).

Spisovatel Andy Weir. Od NASA/James Blair and Lauren Harnett (NASA) [Public domain], prostřednictvím Wikimedia Commons

Výchozí zápletka je ve filmu představena během prvních deseti minut, a ač mám ráda "řízné" úvody, tohle na mě bylo přeci jen moc rychlé (možná se na DVD dočkáme režisérského sestřihu, kde nebude tempo tak zběsilé a záběry budou lépe navazovat). Skupina astronautů pobývajících na Marsu v rámci mise Ares 3 je při rutinním sběru vzorků zasažena nečekaně silnou bouří. Biolog Mark Watney (Matt Damon) radí zkusit bouři přečkat v zázemí na místě, velitelka Lewisová (Jessica Chastain) se však rozhodne pro evakuaci. Během ní Marka odmrští letící anténa a zbytek posádky ho na základě dostupných údajů považuje za mrtvého. Lewisová a spol. (Kate Mara, Michael Peña a další) tedy s těžkým srdcem odlétají.

Zatímco ředitel NASA (Jeff Daniels) informuje média o této ztrátě, Mark se probouzí na nehostinné planetě s relativně malým zraněním. Nemůže kontaktovat své kolegy ani Zemi, zásoby mu do příští plánované mise nevydrží, a tak se po krátkém oddechovém čase pouští do boje o přežití, který spočívá zejména ve výrobě vody a pěstování brambor. Je mnohem zábavnější sledovat jeho úsilí a občasné vtípky než dění v NASA, i když také není úplně nezajímavý "souboj" o dobré PR, finanční prostředky a čas, který se rozpoutá poté, co díky satelitním snímkům povrchu Marsu vyjde najevo, že Mark přežil. Kdo a jak zachrání vojína Rya... totiž astronauta Marka?

Matt Damon s manželkou na premiéře Marťana. „'The Martian' World Premiere (NHQ201509110004)“ od NASA/Bill Ingalls – https://www.flickr.com/photos/nasahqphoto/21149968890/. Licencováno pod Volné dílo via Wikimedia Commons.
Kamera je parádní (jakkoliv jsou některé efekty dělané jen kvůli - dle mě nadbytečnému - 3D formátu), velmi vtipný je "disco" soundtrack (skvěle byly využity písně Hot Stuff od Donny Summer a Waterloo od Abby), herecké výkony většiny herců jsou přinejmenším obstojné a Matt Damon svou roli zvládl na jedničku (na Zemi dále hrají např. Chiwetel Ejiofor, Kristen Wiig a Donald Glover). Ano, vešlo se tam i dost patosu, ale Marťan zůstává celkově relativně "pohodovým" a hlavně pozitivně vyznívajícím bijákem (ve kterém SPOILER neumře dokonce ani Sean Bean KONEC SPOILERU). Konečně jsem si spravila chuť po Prometheovi.

Verdikt: 75 %

Filmový koláč - Marťan